Onwerkelijk indrukwekkend – Deel 2: Arusha, safari en Zanzibar

Arusha in de avonduren
Mijn dagen met Judith waren fantastisch en er was nog een week over om nog meer van dit prachtige land te ontdekken. Het leek me heel gaaf om de Kilimanjaro te beklimmen, maar na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit onder de 1500 euro niet echt mogelijk was. Ook de toeristische safari’s leken in eerste instantie niet voor mijn budget geschikt te zijn. Daarnaast vond ik het idee om voor zo veel geld in een file van Range Rovers wilde dieren op de foto te zetten ook niet onwijs aantrekkelijk. Ik had zin in zon, zee en strand en had bedacht dat Zanzibar daar perfect voor zou zijn. Vluchten waren betaalbaar en ik had op internet gezien dat het prima te doen was om daar als blank meisje in mijn eentje te vertoeven. Joris, een vriendelijke Nederlander met een bedrijfje in Arusha zou een vlucht voor me boeken, zodat ik de volgende dag veilig naar Zanzibar zou vliegen.

De bus die mij naar Arusha bracht, zette mij en mijn tas er op het afgesproken punt uit. Judith had ervoor gezorgd dat ik niet op het drukke busstation van Arusha hoefde uit te stappen, zodat ik niet belaagd zou worden door tientallen bus- en taxichauffeurs. Ook had ze mij verteld hoeveel shilling het ongeveer kostte om mij door een taxi naar mijn slaapplek te laten brengen. Zoals ik al had verwacht stelde de taxichauffeur een belachelijk hoog bedrag voor, waarop ik heel stoer in het Swahili vertelde wat ik van plan was te gaan betalen en dat ik anders wel een ander zocht. Ik had gelukkig goed van Judith afgekeken hoe ik me moest gedragen als ingeburgerde mzungu (blanke), zodat ik niet als über-toerist over zou komen. Het Nederlands-Swahili-boekje wat ik van haar had gekregen kwam daarbij goed van pas. Het vervelende was wel dat mensen gelijk dachten dat ik de taal zo goed beheerste dat ze hele verhalen tegen me gingen ophangen en dat ik daar natuurlijk helemaal niks van begreep. Met alle gevolgen van dien. In dit geval pakte het goed uit en voelde het als een eerste kleine overwinning.

Eenmaal bij mijn hostel aangekomen besloot ik om, zonder stadsplattegrond of enige andere informatie over de stad, een paar straten heen en weer te lopen. Gewoon een beetje om de sfeer te proeven en om uit te zoeken waar ik die avond veilig zou kunnen eten. Hoewel ik misschien best een ondernemend type ben, ben ik eigenlijk niet zo een fan van in mijn eentje rondreizen. En al helemaal niet in een land waar ik de taal amper spreek en waarvan ik een maand eerder niet eens wist waar het lag. Ik kan niet ontkennen dat ik het echt onwijs spannend vond.

Als blanke vrouw kreeg ik op straat erg veel aandacht en het was niet altijd even gewenst. Ik moest er erg aan wennen dat werkelijk elke man me aankeek, zijn nek verdraaide of een irritant geluidje moest maken. En dat terwijl ik keurig een lange broek en lange mouwen aan had getrokken. In het begin was ik nog beleefd en lachte ik zoals altijd naar iedereen. Maar na honderd meter, vijf gesprekjes en drie telefoonnummer-verzoekjes verder, had ik de perfecte oplossing bedacht: Ik deed gewoon net alsof ik heel druk aan het bellen was en dat ik heel doelgericht ergens naar toe aan het lopen was.

Best ontspannen soms in je eentje!
Gelukkig had ik vrij snel bij mij aan de overkant van de straat een restaurant met wat mzungu’s (blanken) gevonden wat er betrouwbaar en lekker uit zag. Zelfverzekerd en opgelucht nam ik plaats en bestelde een Latte Machiato, een soepje en een royaal ijsje toe. Alles leek goed te gaan, totdat Joris belde: Er waren voor de volgende dag geen vluchten meer beschikbaar van Arusha naar Zanzibar…

Ik wist even niet meer zo goed wat ik nu moest doen. Hij stelde voor om de volgende dag toch een taxi naar het vliegveld te pakken en te proberen om alsnog een plekje te bemachtigen. Uiteraard was er de kans dat het me niet zou lukken en dat ik daar dan verloren in mijn uppie zou staan. Ter afleiding van mijn toch wat paniekerige gedachten maakte ik een praatje met twee oververhitte backpackers die er net een acht-urige busreis in een daladala op hadden zitten. Terwijl de jongen druk aan het bellen was, vertelde ik het meisje dat ik van plan was naar Zanzibar te gaan, maar dat ik nog geen ticket had. Het bleek een stelletje uit Wenen te zijn en ze waren op zoek naar een slaapplek, een betaalbare safari en ook naar een ticket naar Zanzibar. De gedachte dat ik niet de enige ongeorganiseerde zonder duidelijk plan was, stelde me ergens wel gerust. Toen de jongen was uitgebeld bleek dat ze een topdeal hadden gemaakt: Een dag touren door national park Lake Manyara, een overnachting in een tentenlodge, een dag door de Ngororongoro Crater en een ticket naar Zanzibar, voor een betaalbare prijs! Aan mij de vraag of ik wilde aansluiten. Ik kon mijn oren niet geloven, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Nog geen vijf minuten eerder zat ik nog met mijn handen in het haar en nu dit! Ik twijfelde geen seconde en voor ik het wist zaten we in de taxi naar het boekingsbureau.

IMG_8390De volgende dag werden we om 9 uur ’s ochtends opgehaald. Naast de twee Oostenrijkers zaten er ook nog drie Duitsers in de Range Rover. Onze eerste bestemming was Lake Manyara. Zoals verwacht waren we hier niet de enige toeristen, maar al gauw bleek waarom dit zo was. Er stond een olifant midden op de weg, hele apenfamilies speelden naast de auto, nijlpaarden waren lekker aan het badderen en de natuur was werkelijk prachtig. Ondanks dat we aan de stilstaande auto’s konden zien of er leuke beestjes te bewonderen IMG_8539waren en dat het aan de gids duidelijk te merken was dat hij dit rondje waarschijnlijk elke week reed, was het een onvergetelijke ervaring. De natuur hier is zo onwerkelijk mooi, gelukkig had ik mijn fotocamera mee op deze onverwachtse trip!

Die avond overnachtten we in een tentenlodge. Je kan dit voor je zien als twee bedjes in een tent en daar omheen weer een hutje. Ik heb geen idee wat we ’s avonds eigenlijk hebben gegeten, aangezien de stroom uitviel vlak voor dat het eten werd opgediend. Ik was zo slecht op deze safari voorbereid, dat de magere verlichting van mijn bijna lege telefoon de enige lichtbron was die ik bij me had. Het romantische kaarslicht was bedoeld voor de toeristen die net wat meer euro’s hadden neergeteld, maar gelukkig hadden we twee mensen aan tafel met een supersexy hoofdlampje. Het internationale gezelschap zat vol mooie verhalen en ik was even vergeten dat we de volgende ochtend voor zonsopgang alweer zouden vertrekken richting de Ngorongoro Crater. Na niet meer dan drie uur geslapen te hebben zocht ik in het pikkedonker mijn spullen bij elkaar.

IMG_8668De Ngorongoro Crater was werkelijk fantastisch. De natuur was nog mooier dan de dag ervoor. We hebben uiteindelijk vier van de Big Five kunnen spotten, alleen de chita was helaas nergens te bekennen. De leeuwen vond ik wel het meest indrukwekkendst. Ze liepen gewoon op aai-afstand langs de auto’s, waarschijnlijk om enige schaduw te zoeken. Gelukkig heb ik me in kunnen houden en beschik ik nog steeds over tien vingers. Volgens onze gids waren ze op jacht, maar dat kon volgens hem wel dagen duren. Als een leeuw gegeten heeft, kan hij daar schijnbaar een week op teren.

Simba...
Simba…

De volgende dag vlogen we van Arusha naar Zanzibar. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de eerste minuten op dit eiland verschrikkelijk vond. We hebben echt eindeloos moeten onderhandelen om voor een normale prijs door een taxi naar de andere kant van het eiland gebracht te worden. We hadden overigens ook nog geen slaapplek geregeld, dus ik had verwacht dat ze ons daar ook wel weer flink mee zouden willen naaien. Eigenlijk durf je niemand echt te vertrouwen. Om die reden kwamen we er nogal laat achter dat onze taxichauffeur eigenlijk erg goed Engels bleek te spreken en ontzettend behulpzaam bleek te zijn. Door de lange onderhandelingen met zijn baas kwamen we echter wel pas in het donker aan. Nadat we onze spullen naar ons appartement hadden gebracht liepen we naar het strand om een eettentje te zoeken. Wow… wat is het daar móói! Duizenden sterren, een kalm golvende zee en wit zand verlicht door de maan. Ik rende spontaan het warme water in en nam met kleren aan en al een duik.

Mooiste strand wat ik ooit gezien heb...
Mooiste strand wat ik ooit gezien heb…
Het bleek nog steeds erg goed te klikken met het Oostenrijkse stel en we besloten de volgende dag samen een snorkeltocht te maken. We hebben dolfijnen gezien, gelunched op het mooiste strand wat ik ooit gezien heb en teruggezeild met een driehoek-zeiltje. Die avond heb ik de lekkerste vis ever gegeten, ik voelde me echt intens gelukkkig.

Na een paar dagen heerlijk chillen met de billen op dit fantastische eiland was het tijd om terug te keren naar Joep, Julia, Jorn en de meubelfabriek. Ook deze terugreis was dus nog niet gepland en is weer één groot avontuur geworden. Daarbij kwam dat de twee Oostenrijkers weer terugvlogen naar Wenen, zodat ik er weer helemaal alleen voor stond. Tja… wordt weer vervolgd!

9 reacties Voeg uw reactie toe

1. Judith schreef:

Mooi verhaal weer. Helaas was de mevrouw van de thee ook deze week niet op de markt in Chome. Volgende week weer een poging.

Haha dank je! Ben benieuwd of het lukt! Groetjes daar Xx

2. Hey Iris,
    Hoorde van Renee van je blog, supertof! Heb je nog onderhandelingstips voor mij? Ik ga in Juni voor 3 weken naar Tanzania dus kan wel wat tips gebruiken om taxichauffeurs te verrassen met Afrikaanse onderhandelingsskills!
    Kim

He Kim!
      Ik heb vast wel wat tips voor je, we bellen wel even als ik weer in nederland ben!
      Xx

3. Den schreef:

Kom maar door met deel 3!!!
    Erg tof

4. Otto schreef:

Echt leuk hoor Iris, zo kan het leven dus ook zijn. Geniet ervan!
    Groetjes, Otto

5. Mieke schreef:

Leuk vervolg verhaal, ben bij je ouders wezen eten, erg gezellig, x

6. juliakoppejan schreef:

Jemig wat heerlijk om te lezen Iris, wat schrijf jij super onderhoudend!

1. Iris. schreef:

Dankjewel! Heel fijn om te horen!